Akej otázky z úst vašich detí sa učitelia boja najviac?

Akej otázky z úst vašich detí sa učitelia boja najviac?
  • 17.05.2022
  • Zuzana Andrášová

Dištančné vzdelávanie v dôsledku epidémie koronavírusu prinieslo mnohým rodičom milé i nemilé prekvapenia. Ak ste boli doma na home office, možno ste sa stali „tajnou“ súčasťou online hodiny vášho dieťaťa. Pootvorilo vám to dvere k určitým príčinám, prečo má váš potomok rád dejepis, aj keď vy ste sa ho neradi učili. Alebo prečo nemá rád matematiku, keď vy i váš manžel ju zbožňujete.

Počas online hodiny ste totiž mohli byť svedkom pútavého vysvetlenia učiva, ktoré ste možno ani vy na základnej škole nemali radi. Vďaka prístupu vyučujúceho ste však prišli na to, že to učivo nie je vôbec také ťažké ako ste si doteraz mysleli. A dokonca je aj zaujímavé.

Na druhej strane ste tiež mohli byť súčasťou hodiny vašej dcéry či syna na druhom stupni a mali ste pocit, ako keby ste sa ocitli v druhom ročníku prvého stupňa. Deti celých 45 minút len čítali text učiva, ako keby sa vrátili v čase. A týmto spôsobom sa mali učivo aj naučiť.

Pozri aj: Deti a domáce práce – kedy je najlepší čas začať s povinnosťami?

Učiteľka

Zdroj: Shutterstock®

Spätná väzba

Jedným z dôvodov, prečo hodiny v škole vyzerajú rozdielne, je aj spätná väzba. Pýtajú sa ju učitelia od vašich detí? Môžu vaše deti otvorene a bez strachu vysloviť svoj názor na spôsob vyučovania konkrétnej hodiny?

Marek Herman, uznávaný český pedagóg, spisovateľ a lektor osobného rozvoja vo svojej knihe Nájdite si svojho marťana upozorňuje, že spätná väzba je pre učiteľa cenný zdroj informácií o vyučovaní, atmosfére, vzájomných vzťahoch a o celej spoločnej činnosti v triede.

Spätná väzba totiž podľa jeho slov vypovedá o tom, čo sa vašim deťom páči, alebo čo by rady zmenili. Hovorí tiež o tom, ako sa žiaci v triede cítia a čo si myslia o rôznych udalostiach, situáciách, ľuďoch. Herman zdôrazňuje, že bez spätnej väzby, alebo inak povedané „feedbacku“, sa nedá dobre učiť.

Až z 80 % ovplyvňuje účinnosť učenia

Každý rodič chce, aby jeho dieťa nadobudlo čo najviac vedomosti. Pretože len človek, ktorý má dostatok informácií a vedomostí, si dokáže v budúcnosti na určitú problematiku vytvoriť svoj vlastný názor.

A práve spätná väzba v značnej miere ovplyvňuje účinnosť učenia. Herman to aj konkretizuje a uvádza, že „feedback“ až z 80 % ovplyvňuje účinnosť učenia.

„Najúčinnejšou formou učenia je sociálne učenie – keď sa učíme jeden od druhého. A práve spätná väzba je tým kľúčovým mechanizmom, ktorý tomu napomáha. Zdá sa, že to ale učiteľov nijako zvlášť nezaujíma,“ dodáva český pedagóg. Aj vy i vaše deti máte podobný pocit?

Odporúčame aj: Sebarozvoj s koučkou: Šesť tipov, ako na mentálnu revitalizáciu

Spätná väzba

Zdroj: Shutterstock®

Čoho sa učitelia najviac boja?

Ako každý rodič, ktorý chce v rodine vytvoriť láskavú atmosféru, aj učiteľ by mal v triede chcieť vytvoriť atmosféru dôvery a otvorenosti. Atmosféru, v ktorej by si žiaci zvykli poskytovať a prijímať spätnú väzbu a považovať to za súčasť vyučovania.

A ako pri tom postupovať? Herman dáva aj návod. Učiteľ sa môže vášho dieťaťa opýtať: aký je tvoj pocit? Čo si tom myslíš? Ako to vidíš ty? Čo sa ti páčilo? Čo sa ti nepáčilo? Čo by si chcel zmeniť?

Za hlavnú otázku však český pedagóg považuje: čo z toho, čo si sa naučil, môžeš použiť vo svojom živote?  A povedzme si pravdu, nedávali ste si túto otázku častokrát aj vy, keď ste nechápali, prečo sa určité učivo máte učiť?

Práve otázka využitia učiva v bežnom živote je podľa Hermana hlavnou príčinou, prečo dosť veľký počet učiteľov žiadnu spätnú väzbu nevyužíva. „Mohli by sa totiž dozvedieť, že väčšina toho, čo svoje deti učia, nemá v reálnom živote žiadne využitie, že je to vlastne nanič,“ vysvetľuje.

Úskalia spätnej väzby

Úskalím spätnej väzby však je, že môže byť učiteľmi zneužitá. Mnoho učiteľov totiž podľa Hermana žiada feedback, aby si len potvrdili svoj „správny“ názor. Alebo preto, aby si od svojich žiakov vypočuli to, čo chcú počuť, čiže tzv. správnu odpoveď.

Ďalším úskalím je, že ak sa učitelia dozvedia niečo nepríjemné, môžu sa žiakom pomstiť. Ale to by sa v žiadnom prípade nemalo stávať. Pretože „ak používajú spätnú väzbu ako nástroj svojej moci alebo osobnej dokonalosti, ide, samozrejme, o prejav ich nezrelosti,“ zdôrazňuje Herman.

Spätná väzba

Zdroj: Shutterstock®

Spätná väzba ako filter v akváriu

Ak máte doma akvárium s rybičkami, asi ste už zažili situáciu, čo sa stalo v akváriu, ak filter na vodu nefungoval ako mal. A práve k filtru v akváriu prirovnáva Herman spätnú väzbu. Prečistí totiž vodu tak, aby sa v nej dalo žiť.

Pretože „spätná väzba nie je výzva na boj. Je to záujem o pohľad, ktorý majú ľudia okolo mňa,“ zdôrazňuje v závere Marek Herman.

A čo učitelia vašich detí? Počúvajú, čo vaše deti hovoria? Napíšte nám do diskusie.

Odporúčame: Prokrastináciu nahrádza PREKRASTINÁCIA: Jej dvojča alebo horší životný štýl?


  • Pred komentovaním musíte byť prihlásený!

  • Nie ste ešte zaregistrovaný?

Pre zapojenie sa do diskusie alebo súťaže je potrebné mať u nás na webe registráciu a byť prihlásený. Pokiaľ registráciu nemáte, vytvoríte si ju - TU.
A následne sa stačí prihlásiť a odpovedať na súťažnú otázku.

0 komentárov

Návrat hore
Autor článku

Čo čítajú ostatní